Den sociala förmågan


I hela min skolgång har jag fullständigt hatat att prata inför klassen.
Jag har skakat fram föreläsningar, jag räckte aldrig upp handen
och jag undvek att svara på frågor genom ett  "vet inte" ..

Min engelskalärare i högstadiet tvingade sina elever att prata,
hon spred en känsla av obehag i hela kroppen.

Men nu har det totalvänt,
och jag vet precis vad det beror på.
Dels beror det på att jag får prata om saker som jag
tycker är otroligt intressant - Idrott & hälsa, dels beror det
på att under de tre år som jag har arbetat så växer man som människa.
Jag har vart tvungen att ta mer eller mindre roliga diskussioner med föräldrar,
chefer och kollegor.

Idag hade vi seminarium om ett projekt som kallas för Handslaget.
Jag har själv jobbat med Handslaget, och det går ut på att föreningar (och skolor) kan
söka pengar för att försöka få fler barn och ungdomar att utöva fysisk aktivitet,
i ett hälsofrämjande perspektiv.
Däremot gick diskussionen om hur man ska göra skolidrotten åtråvärd för alla.
Och som blivande idrottslärare är det jättekul att diskutera,
jag anser att idrotten i skolan är allt för fokuserad på sport, och framförallt
inomhusidrotter. Detta gör ju så att de elever som inte är fanatiska till dessa
inomhusidrotter kan tycka att det är tråkigt, de faller bort.
Sen är målstyrningen för idrott i skolan kass,
idrottslärare slänger in krav på saker som man ska klara av
för att få ett visst betyg. När det egentligen borde handla om deltagandet och den
individuella utvecklingen.

 



Eller ..









Kommentarer
Postat av: Tove

Bra skrivet (och tänkt) om skolidrotten!

2009-02-16 @ 22:07:14
URL: http://snovas.blogspot.com
Postat av: Dino

Bra inlägg!

Jag minns med fasa allt som hade meed idrott att göra under skolgången.

Dels var jag totalt ointresserad - vilket gjorde att jag tyckte det var tråkigt.

Jag var dessutom mobbad i skolan vilket innebar att jag ALDRIG blev vald när det skulle delas in i lag. Coola killarna tog de coola killarna och när de var slut de snygga och populära tjejerna. Kvar stod jag och ville bara sjunka genom jorden.

Jag hoppas verkligen att lärare inte låter elever dela upp längre!

Det finns så mycket man kan göra på idrottslektion för att engagera ALLA elever. För inte ska man behöva få dåliga betyg för att man inte kan spela fotboll, eller inte orkar springa 3 km-spåret etc.



PS. Snygg blogg...heja DIF!

2009-02-17 @ 11:10:47
URL: http://dino78.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0